Süti beállítások

Abroncscímke a gumikon

Webáruházunkban mintegy 10.000 különböző gyártmányú és méretű gumiabroncs közül válogathat otthonában, kényelmesen. Abroncscímkék? Mit kell róla tudni?

Beazonosításhoz segítséget nyújt az abroncscímke a gumikon

Mit érdemes tudni az abroncscímkékről?

Az Európai Unió döntése értelmében a 2012. július hónapot követően legyártott abroncsokat kötelező abroncscímkével ellátniuk a gyártóknak. A gumiabroncs-címkézés fejlesztésének köszönhetően a fogyasztók relevánsabb és összehasonlíthatóbb információkkal rendelkezhetnek az üzemanyag-hatékonyságról, a biztonságról és a gumiabroncsok keltette zajról, valamint költséghatékony és környezetbarát döntéseket hozhatnak gumiabroncsok vásárlásakor.

Miként kell értelmezni az abroncscímkét, és mit mondanak a gyártók?

Az abroncscímke vásárlás során nyújt segítséget abban, hogy a vásárlók támpontokat kapjanak a gumiabroncs néhány mérhető jellemzőjéről.

Az abroncscímkét azért vezették be, hogy a  vásárlók objektíven összevethető értékek alapján tudjanak választani, ne csak az ár, vagy a márkanév legyen az egyetlen iránymutató a vásárláskor. Az üzemanyag-hatékonyság a klímaváltozás egyik kulcsfontosságú eleme, amelynek célja az  energiafogyasztás drasztikus csökkentése.
A gördülési ellenállás miatt a gumiabroncsok a jármű üzemanyag-fogyasztásának 20% -át teszik ki. Az EU elkötelezte magát, hogy 2050-re eléri az éghajlat-semlegességet. Annak érdekében, hogy a fogyasztók is megfontolt döntéseket hozhassanak az abroncsvásárlásnál, 2021. május 1-től újabb fajta gumiabroncs címkét  vezetnek be.

Hogyan néz ki egy ilyen címkével ellátott abroncs és mit árulnak el a jelzések?


A gumik üzemanyag hatékonysága

Gépjárműveink fogyasztására nagy hatással vannak az abroncsok. A különféle anyagú gumik a különféle mintázatokkal mind más hatást képesek kifejteni üzemanyag fogyasztás szempontjából.

Kiemelt hangsúlyt fektetnek a gyártók a gördülési ellenállásra, hiszen ez befolyásolja leginkább az üzemanyag fogyasztás mértékét. Szem előtt tartják a fékezéskori tapadást is. Ezt a kettőt veszik figyelembe, amikor osztályozzák az abroncsokat.

A gumiabroncsok tekintetében ez kiemelt fontossággal bír. Tekintélyes különbség lehet egy-egy gumiabroncs szabadon futása között. Különböző mintázatú gumival felszerelve ugyanazt az autót meglepő eredményre juthatunk: 100-150 méterrel is tovább tud gurulni gázelvétel után, míg megáll.

A különbséget haladás közben is érezhetjük, hiszen fogyasztás csökkenést okoz. Nézzük, mekkora költséget takaríthatunk meg? A gumiabroncs címkéken feltüntetett kategóriákat figyelembe véve kategóriánként 0,1-0,2 L/100 Km fogyasztás növekedés tapasztalható, ha egy 5 literes átlagos fogyasztású gépjárművet veszünk figyelembe. Minél nagyobb a gépjármű normál átlagfogyasztása, annál nagyobb a különbség a különböző gumi kategóriák között.


Milyen tapadással rendelkezik egy gumiabroncs a nedves úton?

A fékúttal kapcsolatosan egy újabb mérőszámmal kell megismerkednünk. Ez fogja megmutatni, hogy a nedves időjárási körülmények között mekkora fékutat produkál. Természetesen az „A” kategória a legkedvezőbb és a legrövidebb fékútra képes az abroncsoknál. A jelölés „A” és „E” kategória között fut végig. A fékút növekedés az egyes kategóriák között 4,5 méter, tehát ha jók vagyunk matekból, hamar kiszámolhatjuk, hogy az „A” és a „E” kategória között 18 méter különbség is lehet fékútban. Ez azt jelenti, hogy egy „A” kategóriás abroncstól mintegy 18 méterrel nagyobb fékutat tesz meg a „E” kategóriás abroncs.  


Mennyire zajosak a gumik?

Főleg a téli időszakban gyakran tapasztaljuk, hogy használat közben a téli gumik különféle zajokat keltenek. Ezt a zajértéket szintén matricákkal jelölik számunkra a gyártók. Ahogy talán többen nem is sejtik ez nem az utastérben lévő zajt jelöli, hanem a gépjármű haladásakor mérhető külső gumi zajt, ami télen tapasztalható. Sok esetben ez a zaj az, ami az autópályák mellett élőket nagyon zavarja, több helyen ezért is emeltek zajvédő falakat, rácsokat. 2021 előtt a gumiabroncsokon a zajszintet egy fekete hanghullám szimbólummal jelölik a gyártók és 1, 2 vagy 3 lehet belőle attól függően, hogy mennyire zajos abronccsal állunk szemben. A maximális határértéket a 3 hanghullám jelöli. Környezetterhelés szempontjából a 2 hanghullámos abroncshoz képest ez 3 decibellel kisebb környezetterhelést okoz. Az egy hanghullámos pedig több mint 3 decibellel kisebb zajjal képes az utakon gördülni.

A külső gördülési zaj mért értékét (N, db[A]-ban) decibelben kell megadni, és az ENSZ EGB 117. sz. előírásának a 3. melléklete szerint kell kiszámítani.

A külső gördülési zaj osztályát a 661/2009/EK rendelet II. mellékletének C. részében meghatározott határértékek (LV) alapján kell meghatározni és feltüntetni a gumiabroncscímkén 2021-től az alábbi módon A-B-C betűvel jelölik az előzőekben leírt hangsávot:


A gumiabroncscímkén fel kell tüntetni a rendkívüli hó- és jégviszonyokra kialakított speciális gumiabroncsok teljesítményére vonatkozó információkat. A havas útviszonyok között nyújtott hótapadási teljesítményre vonatkozó információknak az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ EGB) 117. sz. előírásán kell alapulniuk, annak az Unió vonatkozásában alkalmazandó legfrissebb változatában (az ENSZ EGB 117. sz. előírása), és az előírásban szereplő „Alpok-szimbólum” piktogramot fel kell tüntetni azon gumiabroncsok gumiabroncs címkéjén, amelyek elérik a hótapadási jelzőszámnak az említett előírásban meghatározott minimum értékeit. A jégtapadási teljesítményre vonatkozó információknak – a szabvány hivatalos elfogadását követően – az ISO 19447 szabványon kell alapulniuk, és a jégtapadási piktogramot fel kell tüntetni azon gumiabroncsok gumiabroncs címkéjén, amelyek elérik a jégtapadási jelzőszámnak az ISO szabványban meghatározott minimumértékeit. Az ISO 19447 ISO szabvány elfogadásáig a jégtapadási teljesítményt megbízható, pontos és reprodukálható módszerekkel kell értékelni, az általánosan elismert legmodernebb módszerek figyelembevételével. A jégtapadási teljesítményre vonatkozó minimum követelményeknek megfelelő gumiabroncsok gumiabroncs címkéjén szerepelnie kell az I. mellékletben meghatározott jégtapadási piktogramnak.

A használat során előforduló gumiabroncs kopás jelentős, a környezetre és az emberi egészségre nézve káros mikroműanyag-forrást jelent. A Bizottság „A műanyagok körforgásos gazdaságban betöltött szerepével kapcsolatos európai stratégia” című közleménye szerint ezért orvosolni szükséges a gumiabroncsok nem szándékos mikroműanyag-kibocsátása által jelentett problémát, többek között olyan tájékoztatási intézkedések segítségével, mint például a gumiabroncsokra vonatkozó címkézési és minimum követelmények. A gumiabroncs kopáshoz kapcsolódik a futásteljesítmény, vagyis az a kilométerszám, amelyet a jármű az adott gumiabroncsnak a futófelület kopása miatt esedékes cseréjéig teljesít. A gumiabroncs, valamint a futófelület kopásán felül egy gumiabroncs élettartama több más tényezőtől is függ, ilyen például a gumiabroncs kopásállósága, ideértve a futófelület anyagának összetételét, a futófelület mintázatát és a futófelület szerkezetét, az útviszonyokat, a karbantartást, az abroncsnyomást és a vezetési stílust is.

A gumiabroncs kopás és a futásteljesítmény mérésére alkalmas vizsgálati módszer azonban nem áll jelenleg rendelkezésre. A Bizottságnak ezért megbízást kell adnia egy ilyen vizsgálati módszer kifejlesztésére, teljes mértékben figyelembe véve a legkorszerűbb és valamennyi nemzetközileg kidolgozott vagy javasolt szabványt vagy előírást, valamint az ágazat által végzett munkát.

Néhány címke magyarázat:

A gumik abroncscímkézése a minőségi termékeket gyártó cégeknek nagy előrelépést jelenthet. A címkéken, ahogy láthattuk 3 kiemelkedő jellemző van feltüntetve. Gyártás során azonban több mint 50 jellemző az, amivel az abroncsokat tervezik. Ezek a tulajdonságok általában kompromisszumokon alapulnak, így például a Formula1 a kiváló tapadású és vízkiszorítású abroncsokra esküszik, de azok élettartama csupán 70-80 km.  


Sok esetben a gyártók arra törekednek, hogy a fenti 3 jellemzőre optimalizálják az abroncsokat, de az élettartam vagy a hóban kapaszkodás már nem lesz ennyire kiváló. Nagy valószínűséggel ezek rovására tervezik majd meg a mintázatot. A téli gumiknál a nedves fékutat jelölik ugyanúgy a matricákon, mint a nyárikon, pedig télen a fagyos száraz és a havas körülmények lennének a fontosabbak. A címkék szabályzása is eléggé különleges, hiszen nem egy független szervezet végzi el a minősítéseket, hanem minden esetben maga a gyártó cég. A lényeg, hogy így minden gyártó azt ír rá, amit szeretne, azaz amivel jobban értékesíteni tudja a gumiját. Mi kereskedők kíváncsian várjuk azt, hogy a kínai gyártók közül ki címkézi fel úgy az abroncsait, hogy még a neves európai gyártók középkategóriás termékeit is kinyomja a piacról. De ez lehet, hogy a prémium abroncsoknál is bekövetkezhet.. A független teszteket pontosan emiatt kell mindig figyelemmel kísérni és inkább az ott leírtak szerint kiválasztani a gumit. Köszönjük, hogy elolvasta kiegészítésünket is.